Social Selling en Employee Advocacy – Rodric Leerling

Social Selling en Employee Advocacy – Rodric Leerling

Net in het nieuws: Facebook past het reclamebeleid aan. Ze realiseerden zich kennelijk dat ze teveel van hun oorspronkelijke doel waren afgedreven, nl. het ondersteunen van connecties en berichten tussen vrienden en familie. Vandaar het besluit om voorrang te geven voor posts van vrienden en familie boven die van merken en uitgevers. Ze doen dit ongetwijfeld om relevant te blijven en hun positie als sociale marktleider in de toekomst te garanderen.

Deze Facebook koerswijziging zal ook een duwtje in de rug zijn voor een nieuwe trend in content marketing: employee advocacy, oftewel het aanbevelen van je merk via de medewerkers. En niet te vergeten het werven van nieuwe medewerkers (referral hiring).

Social Selling

Denk alleen al aan de berekening van het mogelijke bereik via een medewerker netwerk. Hoeveel collega’s hebben niet makkelijk 500+ connecties op hun LinkedIn profiel of volgers op Twitter? Een beetje interessant bericht krijgt zomaar honderden views of likes. Het bereik is vaak ook in de goede doelgroep en komt betrouwbaar over. Het levert daardoor ook grotere engagement op dan betaalde publiciteit en de kosten zijn veel lager dan social advertising. Maar maak niet de fout in het oude ‘broadcast model’ te gaan denken. Het gaat uiteindelijk wel om warme relaties die medewerkers hebben opgebouwd.

Iedereen laten meedoen?

Maar dan zijn er altijd gelijk bezwaren. De meest genoemde zijn: willen medewerkers dit wel doen voor hun opdrachtgever? En wat is het risico dat iemand iets negatiefs deelt?
De eerste vraag is bereidheid om bedrijfscontent en nieuws met vrienden en relaties te delen op Facebook of LinkedIn. Als men zich realiseert dat hiermee merkbekendheid en engagement wordt bereikt en uiteindelijk nieuwe opdrachten kunnen worden gescoord, dan zal dit bezwaar snel van tafel zijn. Het helpt daarbij ook om je eigen professionele profiel te laden met goede content en toont dat je actief en positief betrokken bent bij je opdrachtgever.
Over het afbreukrisico kunnen we kort zijn. Niemand wil het risico lopen iets negatiefs te publiceren over zijn of haar bedrijf. Je wilt er immers blijven werken en het spreekt niet in je voordeel met die instelling, maar wel voor je eigen carrière.

Advocacy Marketing Tools

Inmiddels zijn er handige mobiele tools op de markt verschenen die niet alleen content helpen verspreiden, maar ook het effect kunnen traceren zoals de aggregated views, shares en likes en dus welke content wel of niet werkt. Ze vervangen vaak ook de intranet functies. Kijk eens wat Europese aanbieders als Smarp en Qube Media bieden, of US vendors als SocialHP en EveryoneSocial.

Conclusie: Het wordt belangrijk je te gaan bezinnen op het nut van advocacy marketing voor je communicatie. Maak van je medewerkers brand ambassadeurs en social influencers door ze bedrijfscontent te laten delen in hun social netwerk. Zo verzeker je dat je merk de komende jaren ‘front of mind’ blijft bij je doelgroep door het hele sociale spectrum heen.
Begin eens met een interne testgroep en ervaar welke content werkt en welke minder. En vooral ook voor wie deze rol wel en voor wie dit niet weggelegd is.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s